praktisch - faq

Voor welke groep schrijf ik best in?

Je moet wat uitgedaagd worden om te kunnen bijleren, maar als de lat té hoog ligt, raak je je motivatie kwijt en kun je niet groeien als danser. Lees eerst goed de beschrijvingen bij elk lespakket. Onthoud dat niet alleen de lessen maar ook de social dances erg belangrijk zijn om je niveau op te krikken. Na de eerste les kan je samen met je leraar bekijken of de gekozen groep jou ligt. Indien niet kan je indien mogelijk nog veranderen van groep.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Wanneer kan ik me inschrijven?
Wanneer komen nieuwe lessen online?

Onze langere lessenreeksen plannen we steeds in 2 semesters: van september tot januari ongeveer, en vanaf februari tot in juni ongeveer. De lessen voor het najaar (sept-jan) proberen we voor de zomervakantie online te zetten. De lessen voor het voorjaar (feb-juni) proberen we in de loop van december online te plaatsen. Onze zomerworkshops en -cursussen plaatsen we online in de loop van het voorjaar. Dit om een idee te geven, afhankelijk van de planning kan dit schema voor een bepaalde dansstijl afwijken.

Voor de meeste lessen Lindy Hop, Balboa, Shag, Solo Jazz en Tap kan je enkel inschrijven aan het begin van de lessenreeks. Hou onze site, Facebookpagina en nieuwsbrief in de gaten, dan blijf je altijd goed op de hoogte!

Voor lessen die opgebouwd zijn uit modules maar ook voor workshops en korte reeksen kan je je het ganse jaar door inschrijven, afhankelijk van de startdatum.

Een kalender met een overzicht van al onze lessen, workshops en events vind je hier.

Een overzicht van alle cursussen die open zijn voor inschrijving vind je hier. Je kan filteren op solo of koppeldans, of dansstijl.
Je kan zelf opvolgen of een cursus nog vrije plaatsen heeft:
- ’Beschikbaar’ wil zeggen dat er nog voldoende plaatsen beschikbaar zijn.
- ’Nog x plaatsen’: er zijn nog maar zoveel plaatsen
- ’Wachtlijst’: de cursus is volzet. Schrijf je toch zeker in op de wachtlijst, er kan altijd een plaatsje vrijkomen, en dan ben je de eerste die we verwittigen!

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

In welke taal worden de lessen gegeven?

Standaard worden de lessen in het Nederlands gegeven, tenzij de leerkrachten zelf Engelstalig zijn. Bij buitenlandse gastleerkrachten is de voertaal ook Engels.

Als er studenten zijn die geen Nederlands spreken is het mogelijk dat de leerkrachten de lessen in het Engels geven.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Kan ik me inschrijven zonder partner voor een koppeldans?

Zeker!

  • Bij de meeste van onze groepen Lindy Hop kan je inschrijven zonder danspartner. Deze groepen zijn Switch. Je leert dus volgen én leiden. Meer info vind je op deze pagina onder Switch Dancing.

  • Bij alle andere koppeldansen of de latere Lindy Hop groepen kan je met een danspartner inschrijven of je op de lijst van solo dansers registeren. Als wij een match vinden voor jou, houden we je op de hoogte!

Let op: tijdens al onze lessen koppeldans schuiven we door en wisselen we dus van danspartner (tenzij expliciet vermeld wordt dat je met een vaste danspartner moet inschrijven).

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Wat gebeurt er als ik op de wachtlijst sta?

Als je je inschrijft zonder danspartner, kom je op de wachtlijst van single dansers terecht. Van zodra er een leider of volger is die jouw partner zou kunnen zijn, geven we jou een seintje via mail. Dat kan soms last minute gebeuren, net voor het begin van de lessen of zelfs nog tijdens de eerste week.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Ik kom van een andere dansschool.
In welke groep schrijf ik me best in?

Lees aandachtig de beschrijvingen op de site voor je je keuze maakt. Jouw groep moet je als danser uit je kot lokken zodat je bijleert, maar het mag natuurlijk ook niet boven je hoofd groeien. Onze aanpak is een beetje anders, je zult bijvoorbeeld les krijgen van verschillende leraars. Na de eerste les kun je evalueren met je leraar: zit je goed, of verkas je best naar een groep die nauwer aansluit bij jouw skills?

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Ben ik verzekerd tijdens de les?

Zodra je betaling in orde is, sluiten wij een verzekering lichamelijke ongevallen en burgerrechtelijke aansprakelijkheid voor jou af. Indien je tijdens de les een ongeval hebt, vraag dan naar de verzekeringspapieren en neem die mee bij een doktersbezoek.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Wat moet ik doen als ik een ongeluk heb tijdens de les?

Ga naar de huisdokter of het ziekenhuis met de aangiftepapieren. Deze kan je bij ons opvragen. Laat alle facturen opmaken op je eigen naam en breng ons op de hoogte via info@crazylegs.be. De ingevulde papieren stuur je binnen de week na het ongeval op naar info@danspunt.be. Alle kosten, van de arts tot de apotheker en de kinesist, breng je in bij je ziekenfonds. Het saldo van de kosten die het ziekenfonds terugbetaalt (het verschil tussen ingebrachte kosten en uitbetaald bedrag), wordt terugbetaald door de verzekering van Danspunt.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Moet ik me inschrijven voor een volledige lessenreeks?
Of zijn er ook losse lessen?

Nee en ja.

Wil je je inschrijven voor een lessenreeks Lindy Hop, Solo Jazz, Balboa & Shag of Tap, dan schrijf je je in voor de hele reeks.

Bij bepaalde dansstijlen zijn er ook losse lessen, korte lessenreeksen of modules.

Privélessen behoren ook tot de mogelijkheden. Zie meer info op deze pagina.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Ik ben ingeschreven en heb betaald.
Ik wil toch annuleren. Krijg ik mijn centen terug?

Wat bij annulatie of stopzetting van je lessenreeks?

Er zijn verschillende scenario’s:

  • Je verwittigt Crazy Legs 15 dagen voor de lessen starten: we rekenen 15% aan voor administratiekosten en betalen de rest terug.

  • Je komt niet naar de lessen of verwittigt ons later dan 15 dagen voor aanvang van de lessen: het volledige bedrag wordt ingehouden.

  • Je beslist te stoppen in de loop van de lessenreeks: je cursusgeld wordt niet teruggestort. Bij voorlegging van een geldig medisch attest, bijv. bij een blessure, kan het aantal niet gevolgde lessen, verminderd met 15% van het inschrijvingsgeld als administratiekosten, terugbetaald worden. Dit gaat vooral over situaties waardoor afwerken van de reeks niet meer mogelijk is en is niet geldig voor een korte afwezigheid door ziekte.

  • De fysieke lessen kunnen niet doorgaan door overmacht, bijv. door de overheidsmaatregelen t.g.v. de Covid-19 epidemie. We zorgen voor een (online en/of solo) alternatief. Als we geen alternatief voorzien, krijg je 100% terugbetaald. 

Let op: de inschrijving voor een cursus is strikt persoonlijk. Je kan je inschrijving niet doorgeven aan iemand anders. Als jij annuleert, volg je onze annulatievoorwaarden. 

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Ik ben ingeschreven en heb betaald.
Ik kan niet meer komen. Mag iemand in mijn plaats komen?

Nee, helaas dat gaat niet.

De inschrijving voor een cursus is strikt persoonlijk. Je kan je inschrijving niet doorgeven aan iemand anders. Als jij annuleert, volg je de annulatievoorwaarden

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Mijn danspartner kan een les niet komen.
Ben ik dan nog welkom?

Natuurlijk! Het is in de eerste plaats belangrijk dat je zo vaak mogelijk naar de les komt. Als je wil, kan je je partner vertellen wat hij/zij gemist heeft, om zo jullie achterstand snel weer in te halen.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Ik kan een les niet komen.
Mag ik die week bij een andere groep aansluiten?

Helaas, die vlieger gaat niet op. Enerzijds omdat we het evenwicht in de groep willen bewaren, anderzijds omdat elke groep een ander tempo aanhoudt.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Ben ik te oud om te dansen of les te volgen?

“Lindy Hoppers never die, they just swing out.”

Je bent nooit te oud om te dansen. Luister naar je eigen lichaam en je weet zo of het een goed idee is of niet. Heb je een medisch probleem waar we best rekening mee houden, geef dan even een seintje aan je dansleerkracht.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Welke kledij en schoenen draag ik best?

Draag losse, comfortabele kledij waarin je kunt bewegen. Vintage looks zijn uiteraard ok, maar voel je vooral niet verplicht. Beweeglijkheid is het belangrijkste.

Denk eraan om voor een laagje stof te zorgen op de plaatsen waar je contact maakt (voor leiders de rechter schouder en bovenarm, voor volgers de rug). Contact met een bezwete huid is voor je partner niet altijd aangenaam. Breng eventueel een fris hemd mee om te kunnen wisselen indien nodig.

Breng flexibele schoenen mee met een effen, gladde zool. Geen schoenen met hakken die de vloer beschadigen of sportschoenen die strepen nalaten. Vermijd ook schoeisel met rubberen zolen die veel grip hebben: voor je het weet overbelast je je knieën en enkels met al dat ronddraaien. Je kan ook met simpele sneakers dansen, waar je door de schoenmaker een laagje buffelleer onder laat plaatsen. Na enkele lessen kan je met je leerkrachten bekijken welke schoenen het beste werken voor de ondergrond ter plaatse. Enkele merken: Saint Savoy, Aris Allen, Remix, Slide & Swing.

Voor tapdansschoenen, zie volgende vraag.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Waar kan ik tapschoenen kopen?

Larabesko is een winkel in Gent, waar ze ook tapdansschoenen verkopen.

Andere opties zijn:

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Ik wil nog meer dansen. Waarheen?

Een overzicht van al onze activiteiten vind je in onze Crazy kalender.

De Gentse Hoppers lijsten alle social dances in Gent op.

Bij SwingPlanIt vind je dan weer alle buitenlandse workshops.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Ik dans nog maar net.
Mag ik naar een social dance komen?

Tuurlijk! Social dances zijn er voor iedereen, zelfs al ben je nog wat groen achter de oren. Niet bang zijn, de sfeer is ontspannen en gezellig. Je bent altijd welkom.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Wie zijn de Gentse Hoppers?
Wat doen ze?

De Gentse Hoppers zijn er voor en door Gentse dansers. Wat hen samenbrengt is een liefde voor de swing en een enthousiasme dat het mogelijk maakt om geweldige projecten op te zetten. In feite is elke danser in Gent een Gentse Hopper.

Goesting om mee te doen? Kom mee helpen achter de bar, zet iets op poten of kom gewoon langs op een vergadering van de Hoppers.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Is er een tegemoetkoming door de mututaliteit?

De meeste mutualiteiten bieden een jaarlijkse tegemoetkoming bij je inschrijving in een sportclub.

In ons inschrijvingssysteem kan je zelf dit attest downloaden.

  1. Log in op www.ledenbeheer.be

  2. Ga naar ‘certificaten & attesten’

  3. Download je attest voor je mutualiteit

  4. Vul nog aan indien nodig

  5. Bezorg dit attest aan je mutualiteit

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

UiTPAS

Crazy Legs Dance School is een UiTPASpartner. UiTPAS Regio Gent is een spaar- en voordeelkaart voor allerlei vrijetijdsactiviteiten in Gent.

Kom je dansen in onze dansschool? Dan kan je punten sparen met je UiTPAS.

Ben je inwoner van Gent, Merelbeke of Destelbergen en heb je recht op verhoogde tegemoetkoming? Dan krijg je met je UiTPAS 80% korting op de inschrijvingsprijs.
Hoe gebruik maken van UiTPAS kansentarief?

  • Je geeft je UiTPAS nummer in wanneer je inschrijft, in het vakje ‘voer uitpas nummer in’.

  • Druk op ‘controleren’.

  • Je korting wordt automatisch verrekend.

Opgelet: de UiTPAS is een persoonlijke kaart!

Wil je graag meer info over UiTPAS dan kan je terecht op: https://uitin.gent.be/uitpas.

Ga terug naar de lijst met FAQ vragen.

Waar kan ik jullie privacybeleid, inschrijvingsbeleid, huisregels en gedragscode vinden?

 
lijn & krul.png

What is the cancellation policy?

What if you want to cancel or stop your lessons? 

There are several scenarios:

  • You have paid and you notify Crazy Legs 15 days before classes start: we charge 15% for administration costs and refund the rest. 

  • You do not attend the lessons, or notify us later than 15 days before the start of the lessons: the full amount will be retained. 

  • You decide to stop during the course: your course fee will not be refunded. On presentation of a valid medical certificate, e.g. in case of injury, the number of lessons not taken, less 15% of the registration fee as administration costs can be refunded. This refers mainly to situations where completion of the series is no longer possible and is not valid for short absences due to illness.

  • The physical lessons cannot take place due to force majeure, e.g. the government restrictions due to the Covid-19 epidemic. We provide a (online and/or solo) alternative. If we do not provide an alternative, you will be refunded 100%. 

Please note that your registration is strictly personal. You cannot pass your registration on to someone else. If you cancel, you have to follow our cancellation policy.

Go up.

In which language are the lessons taught?

By default, lessons are taught in Dutch, unless the teachers themselves are English-speaking. If we have guest teachers, the language can also be English.

If there are students who do not speak Dutch, the lessons will be taught in English.

Go up.

Where can I find the privacy policy, enrollment policy, house rules and code of conduct?

You can find them here.

Go up.